tisdag 24 december 2019


 Vad är/Hur fungerar "Den Moderna Sokratiska Metoden"?


 Det är ingen lätt fråga att enkelt svara på. Att vi pratar om en modern sokratisk metod beror på att vi tagit med buddhistiska idéer när vi arbetat med att vidareutveckla Sokrates Metod (barnmorskemetoden).
 I buddhismen talar man om tre grundpelare Dharma (läran), Buddha (insikt eller aha-upplevelse) och Sangha (gruppens sanna vänskap).
 Att studera olika filosofier och själv avgöra vad som är sant är det första buddhistiska steget (att studera Dharma). Vi har speciella kurser där vi studerar olika former av livets lagar(Kommunikations Kurs, Problem Kurs, Dharma Kurs, Etik- & Moral Kurs etc.)
 Dharma handlar om livets lagar. Att på egen hand under en kort livstid som människa, utan stöd av Dharma, lära känna livets lagar tillräckligt väl för att kraftigt förbättra karma är en så gott som hopplös uppgift.
 Buddhismens andra hörnpelare – Buddha – möter man när man med hjälp av Sokrates metod (eller på annat sätt) kommer till insikt (genom aha-upplevelser) om livets mening och livets lagar.
 Buddhismens tredje hörnpelare – Sangha – kommer man till när man tillsammans med de sanna vännerna i Sangha skapar en sann grupp, som består av sanna vänner som bistår varandra i strävan att ta sig vidare på vägen till upplysning.

 Sokrates gav ett enkelt råd till sina lärjungar: Om ni under ert nuvarande liv engagerar er åt att studera och ägna er åt vardagens ekorrhjul (= det som i buddhismen kallas Samara). Då kommer ni även efter döden att sträva mot detta föränderliga och förgängliga.
 Om ni däremot redan under er nuvarande livstid ägnar er åt att studera och sträva efter att nå de eviga sanningarna och visdomens källa. Då kommer ni även efter döden att fortsätta vandringen mot det evigas och det gudomligas universa. Så valet är ditt! Även om det kanske inte är enkelt att leva och verka i denna sokratiska anda, så är receptet enkelt.

 Människonaturens strävan efter materiellt välstånd är endast bra för det sanna jaget om människonaturen kan tas i det sanna jagets tjänst, för att förändra det sanna jagets karma (livets mening enligt buddhismen).
 Buddhismens grundare, Gautama Siddharta var noga med att påpeka att hans människonatur inte var Buddha. Hans människonaturs uppgift var endast att visa på vägen till upplysning (= Buddha).
 Enligt buddhistisk tradition mötte Gautama äntligen Buddha (= blev medveten eller upplyst om den gyllene medelvägens princip) efter att ha begrundat alla sina tidigare existenser (= tidigare liv).
 När vi tillämpar vår moderna sokratiska metod, börjar vi därför med att ställa sokratiska frågor, som förbättrar minnet, samtidigt som de hjälper individen att lära känna sin sanna natur (det sanna jaget). Att förbättra förmågan att minnas är givetvis nödvändigt om man vill hjälpa en individ som fastnat i det materialistiska ”man lever endast en gång” tänkandet.
 Människonaturens växande materiella "välstånd" på bekostnad av det sanna jagets möjligheter att växa i kunskap och ansvar bör inte vara något att sträva efter. Ändå sätter den överväldigande majoriteten av mänskligheten det materiella välståndet som det viktigaste. Att gå den gyllene medelvägen skulle innebära att man noga ser till att säkra människonaturens överlevande i första hand för att kunna använda sig av "sin människa" till att förbättra det sanna jagets karma.

 Den moderna sokratiska metoden består av sokratiska dialoger (dialektik), där den som tar emot frågorna själv får finna sina egna svar. I den moderna sokratiska metoden används inte ledande frågor (så som Sokrates ofta gör i Platons dialoger – utom i dialogen Kriton). Istället riktar frågorna individens uppmärksamhet mot områden i sinnet, som leder individen till att lära känna sitt sanna jag bättre och därigenom bli visare. De svar och insikter individen själv finner i sitt inre är hennes egna idéer och tankar, som dras fram ur sinnets skrymslen och vrår.
 Det är frågorna som får individen att ta sig in i de områden, där de olika svaren och tankarna har legat gömda för människonaturen.
 Varje sådan insikt är ett steg på vägen till sanning och varje steg på vägen får individen att bli mer medveten om sin sanna natur.
 Som Sokrates sa och som det stod vid ingången till Oraklet i Delphi: Lär Känna dig själv! (= Lär känna ditt sanna jag!).
 Sokrates kanske viktigaste budskap till filosoferna är idén bakom hans ”barnmorskemetod”. Tanken att man inom sig har alla de insikter och all den visdom man behöver för att nå andlig medvetenhet och visdom. 
 Metoden innebär att man med hjälp av frågor förlöser dessa insikter och kunskaper. Frågeställaren blir då barnmorska till de tankar och tankefoster som förlöses ur individens inre (det sanna jaget). Därigenom öppnas vägen till ytterligare insikter och visdom.

 En nobelpristagare fick en gång en fråga: Hur kan ni forskare hitta svaren på era frågor? Och svarade då: Att hitta svaren är inte så svårt. Det svåra är att ställa de rätta frågorna.
 Det är konsten att ställa de rätta frågorna som avgör om den moderna sokratiska metoden ger bättre eller sämre resultat.
 Den Moderna Sokratiska Metod använder det logiska sinnets logik på så sätt att sinnets försvarsmekanismer förbigås och det sanna jaget "luras" att ge sina äkta svar, Det är avancerad livsfilosofi.
 I Platons dialog ”Menon” använder sig Sokrates av sin metod (dialektik) för att leda en okunnig slav till insikt, enbart genom att ställa frågor till slaven. Det visar sig då att slavens förmåga att tänka gör att han (slaven) når korrekta insikter om geometri.
 Dialogen fortsätter:
 Sokrates: Ändå var han omedveten om resultatet när vi började fråga ut honom.
 Menon: Det håller jag med om.
 Sokrates: Således måste han på något sätt haft medvetenhet om dessa idéer inom sig.
 Menon: Ja.
 Sokrates: Vi kan då dra slutsatsen att den som inte är medveten om en viss slutsats ändå kan ha riktiga idéer i området.
 Menon: Ja, den slutsatsen måste vi dra av detta.
 Sokrates: Således har vi nu demonstrerat att det går att få en outbildad slav att dra rätt slutsats om något som han aldrig studerat. Om man då på samma sätt ställer rätt frågor om något annat, så kommer han till slut att dra rätt slutsats om detta.
 Menon: Jo, det ser ju onekligen så ut.
 Sokrates: Vi konstaterar att slaven utan att ha tagit emot någon undervisning och endast genom att besvara frågor kunnat hämta vetande ur sitt eget inre. Detta att hämta vetande ur sitt inre, det är väl det vi kallar att erinra sig?
 Menon: Javisst.
 Sokrates: Men ett sådant vetande som han nu har fått klart för sig att han nu har, det måste han väl antingen ha tagit emot någon gång eller också har han alltid haft detta vetande?
 Menon: Jo.
 Sokrates: Om han således alltid haft detta vetande har han (hans sanna jag) väl alltid varit vetande om detta. Men om han har tagit emot detta vetande, kan han väl i varje fall inte ha tagit emot det i detta livet?
 Finns det då någon som har undervisat honom om sådant i detta livet? Det bör ju du veta, eftersom han är född och uppvuxen i ditt hus.
 Menon: Nej, jag vet att han inte har tagit emot någon sådan undervisning av någon.
 Sokrates: Men om han inte har fått dessa idéer i detta liv är det väl nödvändigt att dra slutsatsen att han måste ha ägt eller tagit emot dem under någon annan tidsrymd? Och det måste väl ha varit i en tid innan han blev människa i detta liv?
 Menon: Jo.
 Sokrates: Om det alltid har funnits sanna idéer hos honom, både under den tid då han är och den tid då han inte är människa och dessa idéer kan väckas till liv genom att man ställer frågor, så att han blir medveten om dem, då är det väl uppenbart att hans sanna jag alltid har ägt vetande? För det är väl självklart att han alltid är antingen människa eller något annat?
 Menon: Jo så är det väl.
 Sokrates: Men om det i vårt inre existerar en sann uppfattning om allt som finns, då är väl det sanna jaget odödligt? Då kan du glädja dig åt att du lever och med friskt mod kan ägna dig åt att ta reda på och undersöka allt sådant som du idag inte vet, så att du kan återerinra dig detta och bli vis.
 Menon: Det verkar som du har rätt i detta, men jag förstår inte hur du lyckades få till det.

 Ett av de knep som används i den Moderna Sokratiska Metoden är att använda människosinnets logiska natur för att "lura" sinnet att utlämna svar, som sinnet egentligen inte skulle vilja lämna ut.

 I vår materialistiska tidsålder med AI kan det vara på sin plats att påpeka att Sokrates Metod inte fungerar på data maskiner (datorer) även om de utrustas med AI. Givetvis går det inte att säga att det aldrig skulle kunna fungera i framtiden, men enligt livsfilosofin skulle det i så fall endast fungera om ett andligt väsen tog ansvar för datorns AI.

 Du kan, om du är intresserad av att få pröva Sokrates moderna metod kontakta: www.duga.se eller maila till info@duga.se  

Todde

PS. Kolla även:  



och: https://axiom1a.blogspot.com/2019/02/filosofi-buddhism-sanning-och.html  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar