Om ENERGILAGRING - För Framtiden!
Hans företag fick ensamrätt på batteritekniken när Trump fokuserade på kol och olja
Tekniken
har kommit så långt att oljeindustrins dagar är räknade.
Lars
Jacobsson är vd:n som tjänade sina pengar som oljeentreprenör, men valde att
investera pengarna från oljan i framtidens teknik. I dag är han med och utvecklar
alternativa batteritekniker utan litium och kobolt i bolaget Texel.
Vad har Kockums, Ford motors och tekniken
bakom vätebomben gemensamt, som dessutom kopplar till Göteborg?
Svar: På Kungsgatan sitter bolaget Texel, som
i september förra året utnämndes av det amerikanska energidepartementet till en
av de bästa batteriteknikerna för att i stor skala kunna byta ut våra
litiumbatterier.
Deras
batterilösning består av en kombination av en Stirlingmotor, utvecklad av
Kockums och Ford, och ett termokemiskt batteri som kan lagra värmeenergi,
utvecklad av samma laboratorium i USA som en gång utvecklade vätebomben.
Lars Jacobsson är vd för
bolaget. Han har en bakgrund som oljeentreprenör, men valde att investera
pengarna från oljan i framtidens teknik.
Hur kommer det sig att den här
tekniken hamnade hos er?
– Mitt fokus har varit
värmeutstrålning från solen, och hur man kan göra om den till el. Jag har varit
med och grundat flera bolag som fokuserar på det, men har alltid sagt att det
inte räcker – man måste kunna lagra och leverera energin dygnet runt. Så 2010 startade jag upp ett bolag
som hette United Sun Systems, som i dag är Texel, och började köpa upp en massa
olika teknologi för att titta på möjligheter att lagra termisk energi och göra
om till el. När jag började leta efter batteriteknik så tittade vi inte på
litium utan på värmebatterier, i och med att vår ingång var just värme. 2012
köpte vi det som då var världens största anläggning för termisk solenergi, i
Arizona. Sedan började vi leta jorden runt för att ta reda på vilka forskare,
laboratorium eller universitet som kunde lösa lagringsproblemet bäst. På den
här tiden var det få som brydde sig om energilagring kan jag säga. Men vi hittade ett laboratorium i South
Carolina som även uppfunnit vätebomben på uppdrag av president Truman. Det hade
lett till att de i dag är ledande på vätgasforskning och värmeenergi, och hade
lyckats forska fram en termokemisk batteriteknik. Så vi började förhandla med
energidepartementet i USA för att få ensamrätten på det här batteriet.
Varför låter den amerikanska staten
ett svenskt bolag få ensamrätt på en sådan teknik?
– När vi började förhandla för att få
ensamrätten på det här batteriet, så var Obama fortfarande president. Då sa de
"nej, ni kommer aldrig få ensamrätt på amerikansk toppteknik". Men
när Donald Trump blev president så gick luften gick ur alla laboratorier som
hade något med det förnyelsebara att göra. Nu skulle det satsas på kol och olja
igen. Vi tog upp förhandlingarna igen för att få en ensamrätt på batteriet, och
framför allt ett framtida samarbete med laboratoriet där vi kan utveckla detta
tillsammans. I februari förra året kunde vi skriva på ett ensamrättsavtal på
batteritekniken.
Förklara så enkelt det går – hur
fungerar ert batteri?
– Det är ett termokemiskt batteri, det vill säga att det lagrar
värmeenergi i kemisk form. Det var laboratoriets del av det hela – hur man gör
för att pumpa in någon form av värmeenergi, som exempelvis el från sol eller
vindkraftverk, göra om den till värme utan förluster och sedan lagra den som
kemisk värmeenergi i upp till hundra år. Men det som kommer ut efter de hundra
åren är fortfarande bara värme. Det är först när man tillsätter Stirlingmotorn,
som omvandlar värmen till el, som det blir en produkt som kan göra nytta i att
byta ut fossila bränslen. Det är kombinationen av teknikerna som är vår input i
det hela.
Vad finns det för fördel med den här
tekniken, i jämförelse med andra batterityper?
– Det finns en massa olika saker man jagar inom batteriteknik,
som vi prickar av. Dels är det hög energidensitet, där har vi så hög densitet
att vi inom några år kommer att passera litiumbatterier med råge. Dels är det
naturligtvis pris, ska man lagra storskalig energi som exempelvis all solenergi
i Kalifornien så måste priset ner. I vissa storskaliga applikationer är vi upp
till 90 procent billigare än litium, kanske mer. Sedan har vi detta att vårt
batteri inte konsumerar några resurser, batteriet fungerar i ungefär 40 år, när
de åren har gått kan vi göra om det till ett nytt batteri, och vi gör inte slut
på kobolt till exempel. Allt detta gjorde att vi i september förra året utsågs
till "The success story Beyond Lithium-Ion” av det amerikanska
energidepartementet, på världens största energilagringskonferens i Silicon Valley.
Vilka nackdelar eller begränsningar
har ert batteri?
–
Vi kan aldrig göra ett batteri som är så litet att det kan
användas i en telefon eller en dator. Det är begränsad nedåt i storlek, medan
litiumbatterierna är begränsade uppåt, så de passar bra ihop.
–
Sedan ser vi inga direkta tekniska nackdelar,
men de svårigheter vi har framför oss är att industrialisera i ett högt tempo.
Eftersom vi skrev avtalen i USA har vi blivit väldigt amerikanska. Men vi
skulle kunna använda en väldigt stor del av underleverantörssystemet som finns
i exempelvis Göteborg i och med bilindustrin, för att bygga vårt system i
framtiden.
När man pratar om utmaningarna med
batterier är det ofta med fokus på hur bilindustrin ska lösa frågan, men det är
inte dit ni främst vänder er?
– Vårat
första fokus är inte bilar, utan lite större energilagring. Vi förhandlar med
energibolagen i Kalifornien där har man nått en gräns. Man producerar för
mycket solenergi mitt på dagen, ju mer produktion desto billigare blir priset
och du får inte längre betalt för din energi på dagen. Vi tar den producerade
energin och flyttar över den till när efterfrågan är som störst, vilket är på
kvällen när folk kommer hem.
Du har en bakgrund inom oljelagring.
Har det känts som ett stort steg att gå från olja till förnybar energi?
– För 18 år
sedan kanske det var ett stort steg, men i dag tycker jag att det känns väldigt
naturligt. Tekniken har kommit så långt att oljevärldens dagar är räknade. Förnyelsebar energi blir billigare
och billigare, och det enda som hållit tillbaka den är
energilagringsmöjligheterna, så att man kan leverera billig sol och vindenergi
även när solen inte skiner eller när det inte blåser. Där ligger mitt fokus.
Att lösa det problemet skulle innebära dödsstöten för oljeindustrin.
Lars Jacobsson om …
… om att
Sverige och Göteborg behöver satsa på ny teknik
När jag
var liten fanns varven och vi byggde båtar, sedan gick de i konkurs och vi
byggde bilar istället. Vi vet att utvecklingen går i cykler, och vi måste hänga
med. Risken finns att vi hamnar efter, vi kan inte leva på bilindustrin i
framtiden, vi kan inte missa ett nytt sol- eller vindkraftrace en gång till.
… om
ekonomiska intressen över engagemang
Jag tror
inte att vi kommer att klara omvandlingen om det inte är lönsamt, om inte jag
kan säga till våra investerare att de kommer att tjäna pengar. Hos vanliga
människor hittar man ett större engagemang, men hos de stora kapitalförvaltarna
så är de mycket mer intresserade av att det ska vara lönsamt. Tråkigt, men så
är det.
… att
lösa de stora problemen först
Man
pratar mycket om flyget, och flyget är en av de svåraste nötterna att knäcka,
men det är en liten del av koldioxiden som kommer därifrån. El och värme står
för 35 till 40 procent. Vi måste ta hand om de stora problemen först, så tar vi
flyget så småningom.
… bolaget har en spännande teknik med stor
potential som dessutom befinner sig i ett spännande situation – förra året
(2018) avbröts planerna på börsnotering av United Sun Systems i samband med
lovorden från amerikanska energidepartementet och namnbytet till Texel. Nu är
nästa mål storskalig industrialisering.
Kolla även:
Kolla även:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar