Inger Enkvist: Tar vi
vara på västs rika idéarv?
Västeuropa genomförde en första reformation
och renässans redan runt år 1000. Den franske filosofen Philippe Nemo berättar
i ”Vad är Västerlandet?” (Qu’est-ce que c’est que l’Occident? 2004) varför
Europa utvecklades tidigare och annorlunda än andra världsdelar.
När man förstår den långa historiska process
som väst genomgått blir det tydligt varför det varit svårare att exportera demokrati
till stater som inte varit med om samma utveckling och varför det är svårt att
integrera invandrare från sådana kulturer.
Nemo stannar till bland annat vid grekerna,
romarna, kristendomen, den ”påvliga revolutionen” som strax ska beskrivas
närmare, den vetenskapliga revolutionen, upplysningen, liberalismen och
demokratin. Det viktiga är att de senare
utvecklingsstadierna kommer ur de tidigare, att bakslag har förekommit och att
dagens vetenskap, yttrandefrihet och demokrati ingalunda ska ses som
tillförsäkrade en gång för alla.
De första och de senaste stadierna är relativt
välkända och därför läggs fokus här på den ”påvliga revolutionen” i Västeuropa
som var speciellt intensiv 1050–1150. Den innebar en tidig renässans och en
tidig reformation 500 år före Luther. Påven Gregorius VII (1073– 1085) krävde
att kyrkan skulle få sköta sina egna angelägenheter och förbjöd prästers giftermål
samt försäljning av prästtjänster. Genom att utveckla den kanoniska, alltså
kyrkliga, lagen gav han indirekt en impuls till utvecklingen av den sekulära
lagen i de västeuropeiska staterna.
Helt avgörande för utvecklingen var Jesu ord
att man ska ge Caesar det som tillkommer honom och Gud det som tillkommer Honom. Här har vi ett första steg mot att skilja
kyrka och stat, basen för det moderna samhället och något som tog många hundra
år att uppnå.
Det viktiga är att den tidens intellektuella,
präster och munkar, valde ut vad de ville bygga på från tidigare kulturer,
smälte samman elementen och skapade något nytt. Det fanns inget självklart i
processen.
Från Jerusalem valdes en känsla för att tiden
rör sig framåt mot ett mål. Från grekerna idén
att samlas på torgen för att resonera, utarbeta och nedteckna lagar och
betona det oegennyttiga tänkandet. Från romarna tog reformatörerna idén med praktiskt inriktade lagar för livets
alla skeden, något som gjorde framtiden mer förutsägbar. Romarna levde i
ett multikulturellt samhälle och måste skapa allmängiltiga lagar. De upprättade
skydd för privategendom och ”uppfann”
den individuella människan och privatlivet.
Väst valde att förena ett universellt och ett individuellt perspektiv, något som än i dag inte är självklart. När kristendomen utvecklades i det romerska riket kunde detta inte ha skett, menar Nemo, om det inte redan hade funnits en tanke om värdet av den enskilda, individuella personen. Kristendomen tillförde en omtanke om de ringa, och Gregorius förnyade teologin när han underströk att människor ska använda sitt förnuft för att förbättra världen och minska mänskligt lidande. Dagens västvärld är arvtagare till ett sofistikerat intellektuellt och etiskt arv. Förstår vi det och försvarar vi det?
Inger Enkvist är professor emerita i spanska och författare till flera böcker om utbildning och litteratur – Ur Svd 2024-06-30
Todde
PS. Jag tillfogar gärna arvet från Karl "den store"
(Frankernas Kung 768 - 800 + kejsare 800 - 814).
Kolla även: https://axiom1a.blogspot.com/2024/06/det-andra-kalla-kriget-ar-redan-har.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar