lördag 7 mars 2015

Det går att få rätt (med livsfilosofi)

 Theodore Roosevelt: Det bästa du kan göra är att göra det rätta. Det näst bästa är att göra fel. Det sämsta är att inte göra någonting alls.
 Ordspråk: Den intelligente lär sig av sina egna misstag. Den vise lär sig av andras.
 Rättvisa och rätthet har gett upphov till argument och krig. "Jag-har-rätt-och-de-har-fel" är den envises vägran att bättra sig genom att lära. Att leva är att lära. Den som upphör att lära sig är som redan död.
 Vad som är rätt och vad som är fel är inte nödvändigtvis uppenbart för alla. Sådana synpunkter varierar beroende på moral koder och uppfattningar och har ingen annan grund än den sinnet serverar. Den filosofiska definitionen av felhet är inte bara att skada någon eller något. Feltankar resulterar i handlingar eller uteblivna handlingar som åstadkommer mer skada än nytta för det största antalet människor eller områden i livet.
 Något är därför fel till den grad det orsakar mer skada för det stora flertalet människor eller livet. En rätt åtgärd är rätt till den grad att det gynnar majoriteten.
 Många tror att en åtgärd är fel bara för att den är destruktiv. För dem är alla destruktiva handlingar eller försummelser fel. Det är inte sant enligt livets filosofi. För att en handling eller underlåtenhet skall vara filosofiskt fel måste den leda till mer skada för flertalet människor och/eller områden i livet. Ett misslyckande att förstöra kan därför vara fel. Att bistå något som skulle skada det stora flertalet skulle vara att göra fel.
 Felhet är något som skadar brett. Rätthet är något som hjälper det stora flertalet. En positiv handling skulle kunna vara att skada något som skulle vara skadligt för många människor och områden i livet.
 I frågor om att ha rätt eller fel, kan en hel del dunkelt tänkande utvecklas. Det finns inget som är absolut rätt eller fel. Att göra rätt består inte av att vara ovillig att skada. Att göra fel handlar inte bara om att inte skada.
 Det finns en impuls, medfödd hos oss alla, att försöka ha rätt. Det är försök som lätt kan leda bort från rätt handlande. Den åtföljs ofta av försök att felgöra andra. Vi ser exempel på det i hyperkritiska personer. Varje individ har en "anledningsfabrik" i sinnet. Denna fabrik är alltid alert och alltid redo att fabricera ursäkter eller motiveringarna för varje handling eller tanke individen skapar.
 Det är inte att "ha fel" som får individen att lida. Det är "att få reda på att du hade fel" som svider. För att lära sig och bli visare (och därigenom ha mer rätt) är det nödvändigt att upptäcka sitt felaktiga tänkande och görande. En sann filosof strävar därför efter att upptäcka de områden (i sinnet), som innehåller felaktigheter. En sann filosof (enligt Sokrates) gläder sig därför åt varje tillfälle han kan upptäcka felaktigheter i sitt tänkande och/eller handlande. En sann filosof strävar därför efter att upptäcka att han har fel.
 Det finns "defensiva personer", som försöker bortförklara de mest flagranta felaktigheter. Det kallas "att motivera". De flesta förklaringar verkar, oavsett hur långsökta de är, helt rätt för personen som gör dem, eftersom han bara hävdar sin egen rätthet och andras felhet. Anledningsfabriken står alltid redo att bistå den enskilde med detta.
  Feltänkande forskare skapar inga nya användbara teorier. Det beror på att de är mer intresserade av att hävda på sin egen rätthet än av att hitta sanning. Därför serveras vi konstiga "vetenskapliga sanningar" från män som borde veta bättre. Sann vetenskap forskas fram av de som är tillräckligt ödmjuka och balanserade, för att kunna inse att de kan ha fel. Den moderna vetenskapens materialistiska idéer hindrar vetenskapen från att förstå livet och idéernas värld. Sokrates ansåg att visdom endast existerar bortom den värld vi kan förnimma med våra kroppsliga sinnen (i idévärlden).
 Vi har alla fått lyssna på absurda argument, särskilt i politiken. Inse att politiska partier är mer intresserade av att hävda sin egen rätthet än att ha rätt.
 Det mänskliga sinnet (läs anledningsfabriken) försöker att alltid få rätt och kämpar för att inte ha fel. Det gör sinnet oberoende av vad som i själva verket är rätt eller fel. Det är en omedveten envishet för att slippa ta ansvar för att lära sig nya saker.
 Anledningsfabrikens försök att alltid få rätt går till på följande sätt: Man begår ett fel av misstag eller genom bristfällig information. Det felaktiga agerandet eller passiviteten står då i konflikt med behovet att ha rätt. Därför fortsätter man sedan att upprepa de felaktiga åtgärderna för att bevisa att man har rätt. På så sätt skapas aberrationer (irrationell tankar eller beteenden). Felaktiga åtgärder är resultat av tankefel, som sedan åtföljs av hävdande att de var rätt. Istället för att rätta till felet (vilket skulle felgöra individen) insisterar anledningsfabriken att felet var rätt, varefter felet upprepas.
 Allteftersom det går utför med en varelse blir det svårare och svårare för varelsen att erkänna att han har haft fel. Att erkänna fel kan vara förödande för en svag varelses eventuella kvarvarande förmåga eller förstånd. Rätthet har att göra med överlevnad.
 Det går inte att hjälpa en människa ur denna fälla (att hon måste ha rätt) genom att felgöra henne. Så hur bör man då gå tillväga? Jo, genom att rehabilitera hennes sanna förmåga att ha rätt. En varelse som befinner sig på det sluttande planet utför (mot allt sämre förmåga att vara sitt sanna jag) anar inte att hon är på väg utför. Så hon har ingen anledning att tänka om. Hon vågar inte inse att hon har fel och brister.
 Denna fälla har människan hittills haft väldigt svårt att frigöra sig från. Lyckligtvis finns det idag en bra metod att ta sig ur fällan – Den Moderna Sokratiska Metoden. Med hjälp av den moderna sokratiska metoden kan individen när hon svarar på frågorna själv upptäcka om hon har rätt eller fel och sedan själv förvissa sig om hur hon bör agera för att förbättra sina möjligheter att överleva.
 Som livsfilosofer tvingas vi konfrontera människo naturer, som är livrädda över hotet att komma till insikt om att livsfilosofin innehåller väldigt mycket rätthet. Vi behöver ett vapen att försvara oss med och det har vi i den Moderna sokratiska Metoden. Vägen mot rätthet är densamma som vägen mot allt bättre förmåga att överleva. Varje varelse befinner sig någonstans på den vägen. Tyvärr är de som går åt fel håll på den vägen svåra att övertyga om att de bör ändra riktning. Men som livsfilosof kan du få ändå mer rätt genom att tillåta andra att börja gå åt rätt håll på den vägen med hjälp av deras egen självdeterminism.

Todde

Kolla även (om anledningsfabriken):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar