Intervju | Philippe Nemo
Okunnigheten breder ut sig i
skolan
Philippe Nemo är en fransk filosof som har
skrivit en rad arbeten om väster-
landets
filosofi och om hur fransk utbildning har kommit att sjunka i kvalitet.
Han skriver nu en bok där han jämför utbildningssystemen
i olika länder och har nyligen besökt Sverige och Lund för att träffa rektorer
och lärare på flera skolor. Hans synpunkter är intressanta i Sverige därför att
han pekar på organisation, pedagogik och lärarutbildning som problemen i skolan
– inte friskolors vinster.
Han understryker också att det inte innebär
någon kvalitetsgaranti att skolan drivs i offentlig regi. Han ger med andra ord
andra perspektiv än dem som vi hör i svensk debatt, när han svarar på mina
frågor.
Nemo vill först säga att Frankrike har en
mycket gammal och mycket rik intellektuell, vetenskaplig och kulturell
tradition, som man inte förstör så lätt. Nu har man emellertid under tre eller
fyra decennier nivellerat utbildnings-
systemet
neråt. Ungdomarna är de första offren. Det finns ett par berömda läroverk som
kan ses som motståndsöar, men de kan komma att översvämmas av den okunnighet
som breder ut sig.
Det är inte föräldrars och arbetsgivares
önskningar som politikerna följt, när de infört den franska grundskolan, utan
en önskan att ha kontroll, menar Nemo. Grundskolan i Frankrike innebär liksom i
Sverige att alla elever läser enligt samma läroplan i samma takt till 16 års
ålder, och trots en kritik som liknar den som hörs i Sverige sker ingen
förändring.
I Frankrike styr utbildningsministeriet 1,3
miljoner anställda varav de flesta är lärare. Dessa har en stark ställning som
statsanställda och de företräds av starka fackföreningar. Den jättelika
utbildningsbyråkratin går inte att styra.
En minister har ingen verklig auktoritet över
skolan. Om han eller hon tar det minsta initiativ som fackföreningarna inte
gillar, blir ministern kortvarig på sin post. Statens monopol kombineras
dessutom med ”skolkartan”, som innebär att elever hänvisas till närmaste skola.
Föräldrar har alltså mycket lite att säga till om.
Man kan säga att lärarna sitter fast i statens
nät. Staten utbildar dem, rekryterar dem, betalar dem och insisterar på sin typ
av pedagogik. Lärare kan inte genom att göra ett bra arbete få en bättre tjänst.
Det är en situation som liknar den som ledde till stagnation i Sovjetunionen.
Det finns idealistiska lärare som är passionerat intresserade av sitt ämne och
som gör sitt yttersta för eleverna, men de har inget inflytande på utbildningspolitiken
i landet. Finns det någon motsvarighet till svenska friskolor?
Ja, säger Nemo, och motsvarigheten kallas
kontraktsskolor, och dessa är huvudsakligen katolska. De kallas så därför att
de har ett kontrakt med staten. I Frankrike som i Sverige betalas skolorna med
offentliga medel. Kontraktsskolor har varit en säkerhetsventil, och utan dem
skulle det ha skett en explosion. De är
numera överlägsna de offentliga skolorna i allt. De har effektivare pedagogik,
mer ordning och reda och erbjuder fysisk och psykologisk trygghet för eleverna.
Till och med de flesta socialistiska ministrar och parlamentsledamöter vill
skicka sina barn till kontraktsskolor, och då är det ändå är de som har skapat
dagens statliga skola. Den franska vänstern borde, om den vore ärlig, genast
skriva in i sitt program att kontraktsskolorna borde bli fler.
Enligt en undersökning vill 40 procent av alla
franska familjer skicka sina barn till sådana skolor, men fackföreningarna
tillåter inte att antalet kontraktsskolor blir fler än 18 procent. På så sätt
uppstår långa väntelistor för att få en plats i en sådan skola. Den stora
skillnaden mellan kontraktsskolor och friskolor är att i Frankrike är det
skolan som får stöd, medan stödet i Sverige följer eleven.
Det finns inte heller i Frankrike någon i förväg
bestämd summa. Att kontraktsskolor är populära innebär inte att pengar tas från
den statliga skolan. Varje kontraktsskola är dock en ytterligare kostnad, varför
det finns ett ekonomiskt argument att hålla antalet lågt. Fackföreningarna
skulle utlysa en jättestrejk om Frankrike antog Sveriges regel om att finansiering
följer eleven, en regel som baseras på sunt förnuft, menar Nemo.
Varför är pedagogiken så politisk? Enligt Nemo
är den officiella pedagogiken, den som stöds av utbildningsministeriet, inte en
vetenskap. Den består av ett antal procedurer som uppfunnits för att få
grundskolan att fungera. När man sätter
alla unga i en viss ålder i samma klass uppstår intellektuellt ”hetero-gena”
grupper. I sådana grupper kan man inte ge vanliga lektioner. Man behöver
därför hitta på olika metoder som grupparbete, diskussioner, video-
visning
och studiebesök så att alla kan delta och ingen känner sig utesluten.
Det här är ett hopplock som är ideologiskt i
den bemärkelsen att avsikten är möjliggöra den jämlika skolan och har getts
namnet pedagogik. Idén att använda skolan
för att förvandla samhället är ett vänsterprojekt och har blivit ett slags
religion.
I Frankrike finns ingen annan officiell
pedagogik. Nemo är orolig för Europas
framtid. Han ser att kvaliteten i offentliga utbildningssystem har sjunkit i
flera länder i Europa. I dagens värld blir icke-europeiska länder allt
viktigare och speciellt de asiatiska. Han har haft möjligheten att besöka
skolor i Japan och Sydkorea och har kunnat iaktta att man där tar utbildningen på ett helt annat allvar. Det är
uppenbart att Europa behöver bli mer ambitiöst i sin skol- och
universitetspolitik. Nemo varnar: Om vi
inte antar den utmaningen kommer Kina och andra supermakter att förr eller
senare få makt över oss.
Ur SvD 2024-06-15 – Philippe Nemo Professor som undervisar i filosofi och idéhistoria vid ESCP-EAP European School of Management i Paris
Av Inger Enkvist – Professor em vid Lunds universitet och specialiserad på utbildningsfrågor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar