söndag 21 april 2024

Din Hjärna, Ditt Sinne eller Din Människa

 Först och främst vill jag påpeka att för mig är titeln på programmet "Din Hjärna" fel. För mig handlar det om "Människonaturen" eller "Sinnet". - Hjärnan är ju en del av sinnet - en mer fysisk del.
 Mycket intressanta program som min dotter Sarah rekommenderade

Kolla på:


 Det första programmets var bra.
 Jag tyckte det andra programmet "Ond/god" var mest intressant - speciellt resonemanget om "Vi - Dom" och det  är med lite sorg i hjärtat som jag inser att de sanna jagen i DUGA tyvärr splittrats till olika mindre vi. 
 Det tredje programmet om "Kreativitet" tyckte jag inte om så mycket i början, men när Yoval Harari (som skrev boken "Sapiens") kom in (efter 38 minuter) började det bli intressant ett tag.
 Det fjärde programmet om "hjärnans plasticitet" var också intressant.
 Även det sista och femte programmet som handlade mycket om AI var givande att ta del av.

 Sammanfattningsvis vill jag påpeka att det sades alldeles för lite om medvetandet eller "Det Sanna Jaget". Det medvetande som är ägare av sinnet och kroppen och som borde vara orsak över dessa. Det medvetande som är medvetet om att vara medvetet.

 En sak som återkommande påpekas i programmen (inte alls i alla) är att hjärnan föredrar "enkla lösningar". Min insikt av det blir att hjärnan föredrar svart/vitt tänkande istället för gråskaletänkande. Det gör att jag inser hur viktigt det är att följa Epiktetos råd: Betrakta din människa som en lömsk och farlig fiende (byt ut din människa mot din hjärna/ditt sinne så gäller Epiktetos råd lika bra idag. - Eller lär dig att tänka i gråskala. Då kan du överlista din lata hjärna med ditt omdöme.

Kolla gärna även:

Todde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar