onsdag 28 december 2016

Upplysande om ljusets historia i Norden


 På Nordiska Museet i Stockholm visas nu och ”tills vidare” en utställning om ”Nordiskt Ljus” som belyser hur luuset genom historien har påverkat människan i våra nordiska länder.

Kolla gärna denna föreläsnings första 20 minuter (resten tycker jag inte verkar lika intressant)
Du hittar videon vid rubriken:

Dygnetruntöppet – om att leva i ständigt ljus



 ”Nordiskt ljus” är en klassisk kulturhistorisk utställning – informativ och pedagogisk. Det är värt att begrunda att belysning fortfarande inte kan tas för givet i stora delar av världen, skriver Eva Bäckstedt.
 En riktig stjärnhimmel är en praktfull syn, med alla de oräkneliga små ljusen uppe i det stora blå. För en stadsbo på glesbygdsbesök är det närmast en visuell chock. I staden är natthimlen som mulen också när det är klart.
 Det kan man kalla ljusförorening, ett fenomen som tas upp i det sista rummet i den kulturhistoriska delen av utställningen ”Nordiskt ljus”, om belysning förr och nu, på Nordiska museet.
 Mitt i rummet finns en strömbrytare, och slår man på den blir det genast bländande ljust. Annars är det halvdunkel, så att man rätt kan uppskatta det milda skenet från braskaminen vid väggen.
 Det är ju sådant många av oss vill ha i våra hem numera, mysbelysning och, om det går, en stämningsskapande eldstad.
 En eldstad finns också i utställningens första rum, men där finns ingen strömbrytare, där finns bara så mycket belysning att besökaren nätt och jämnt kan läsa monterskyltarna.
 För fattigt folk, alltså för de flesta, var eldstaden den viktigaste ljuskällan under den mörka årstiden långt in på 1800-talet. Vid höstslakten stöpte man ett tiotal talgljus som skulle räcka hela året. Kvalitén var dålig, men vaxljus, som var mycket bättre, var en lyx som inte ens de bättre bemedlade kunde unna sig annat än vid festliga tillfällen.

Nordiskt ljus

Genre
Utställning
Var
Nordiska museet
Pågår tills vidare.
En riktig stjärnhimmel är en praktfull syn, med alla de oräkneliga små ljusen uppe i det stora blå. För en stadsbo på glesbygdsbesök är det närmast en visuell chock. I staden är natthimlen som mulen också när det är klart.
Det kan man kalla ljusförorening, ett fenomen som tas upp i det sista rummet i den kulturhistoriska delen av utställningen ”Nordiskt ljus”, om belysning förr och nu, på Nordiska museet.
Mitt i rummet finns en strömbrytare, och slår man på den blir det genast bländande ljust. Annars är det halvdunkel, så att man rätt kan uppskatta det milda skenet från braskaminen vid väggen.
Annons
X
Det är ju sådant många av oss vill ha i våra hem numera, mysbelysning och, om det går, en stämningsskapande eldstad.
En eldstad finns också i utställningens första rum, men där finns ingen strömbrytare, där finns bara så mycket belysning att besökaren nätt och jämnt kan läsa monterskyltarna.
För fattigt folk, alltså för de flesta, var eldstaden den viktigaste ljuskällan under den mörka årstiden långt in på 1800-talet. Vid höstslakten stöpte man ett tiotal talgljus som skulle räcka hela året. Kvalitén var dålig, men vaxljus, som var mycket bättre, var en lyx som inte ens de bättre bemedlade kunde unna sig annat än vid festliga tillfällen.Stäng
I staden är natthimlen som mulen också när det är klart. Det kan man kalla ljusförorening, ett fenomen som tas upp i det sista rummet av utställningen. Kungsgatan i Stockholm.



 I staden är natthimlen som mulen också när det är klart. Det kan man kalla ljusförorening, ett fenomen som tas upp i det sista rummet av utställningen. Kungsgatan i Stockholm. Foto: KW Gullers, Nordiska museet.
 I utställningen, som går från mörker till ljus, visas mängder av föremål ur samlingarna, som eldstål, lysstickor, glödhämtare, kandelabrar, lampetter och ljuskronor fram till en imponerande samling av fotogen- och oljelampor, och slutligen den revolutionerande elektrifieringen, som gjorde det möjligt att bokstavligen förlänga vinter- och arbetsdagarna.

 Hur märkvärdig den nya ljuskällan var framgår av en liten instruktion från slutet av 1800-talet, som avslutas med några lugnande ord: ”Begagnandet af Elektriciteten för belysningsändamål är icke förderfvligt för helsan, icke heller utöfvar det skadligt inflytande å sömnen.”
 Den kulturhistoriska delen av utställningen är den mest innehållstäta, men i valvmontrarna på andra sidan hallen kan man också fördjupa sig i högtider som förknippas med ljus i olika former, som Midsommar, Valborg, Advent och Nouruz, som firas vid vårdagjämningen i Iran och delar av Mellanöstern.
 I hallen mittemellan visas ett stort urval 1900-talsarmaturer, där man kan ägna sig åt nostalgiskt närstudium av gamla favoriter och hatobjekt, och dessutom få en glimt av det allra senaste, som några delikata små lampskärmar, framställda med 3D-skrivare.
 ”Nordiskt ljus” är en klassisk kulturhistorisk utställning, inte särskilt överraskande men hederlig, informativ och pedagogisk.
 Och visst kan det vara mödan värt att ta sig tid att begrunda att något så självklart som belysning inte alltid har kunnat tas för givet, och att det fortfarande inte kan tas för givet i stora delar av världen.

Visste du att?

·                       Det nordiska ljuset är unikt, få procent av jordens befolkning lever under liknande ljusförhållanden. På andra sidan jordklotet, 60 grader sydlig bredd och längre söderut finns inga bofasta människor.
·                       Ända in på 1800-talet var elden i öppna spisen den viktigaste belysningen inomhus för många, förutom dagsljus genom fönster.
·                       Stearinljus kom i handeln under 1840-talet, men fick ingen stor betydelse som belysning under 1800-talet. De var dyra jämfört med fotogenet. Senare under 1900-talet och nu på 2010-talet tänds fler stearinljus än någonsin förr.
·                       Gasbelysning började användas i Stockholm den 18 december 1853. En gaslåga motsvarade 12 ljus i lyskraft men gas var dyrt och avgav värme och vatten så rummen kändes tropiska. Gasen smutsade också tak och inredning. Gasljus blev därför viktigast som gatubelysning.
·                       1925 tändes den första neonskylten utomhus i Sverige och från 1930-talet lystes städerna upp av allt fler ljusreklamskyltar.
·                       Armaturer från sekelskiftet 1900 ofta har glödlampan synlig på utsidan eftersom det elektriska ljuset var något fint och exklusivt man gärna ville visa upp. Sedan doldes den istället bakom skärmar när bländfritt ljus blev modernt på 1920-1930-talet.
·                       Midsommar och de ljusa sommarnätterna har kopplats ihop med magi. Övernaturliga väsen ansågs mer aktiva under midsommarnatten och växter hade magiska krafter. Därför var det lämpligt att under just midsommar plocka läkande växter eller nattens dagg som användes till medicin.
Adress: Djurgårdsvägen 6-16, 115 93 Stockholm
Telefon:08-519 546 00
Öppettider: 
onsdag10–20
torsdag10–17
fredag10–17
lördag
(Nyårsafton)
10–17
Öppettiderna kan variera
söndag
(Nyårsdagen)
10–17
Öppettiderna kan variera
måndag10–17
tisdag10–17

och om du vill bidra till skapandet av en bättre civilisation, kolla:







Todde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar