En kort historia om
buddhismen
Av
Todde Salén, Sverige
Det
finns många missförstånd om buddhismen. I västvärlden är den allmänt kända
uppfattningen något i stil med: Det
var en man i Indien (Gautama Siddhartha) som grundade en ny religion. Idag har den buddhistiska religionen nått in i västvärlden och varit ganska
framgångsrikt i detta.
Dalai
Lama sade en gång att innan Buddhismen på allvar skulle kunna etablera sig i
västvärlden, måste väst utveckla sin egen form av buddhism.
Gamla
buddhistiska traditioner är mycket tydliga om det faktum att den religion som
Gautama lanserade i Indien inte alls var en ny religion. Istället reformerade
Gautama den gamla religionen (Brahmaismen, som senare utvecklades till
hinduismen) genom att införa idén om att varje individ själv kan nå upplysning
genom meditation. Det var verkliga nyheter på den tiden då Dharma
(undervisningen) endast var en form av hjälp på vägen till upplysning för det
okunniga jaget (människo-naturen) som hade förlorat kontakten med sitt sanna
jag.
Vad är upplysning?
Det
är ganska välkänt i väst att ordet Buddha
betyder den Upplyste. Men väldigt få
vet vad man skall bli upplyst om. Vilken typ av kunskap skall du sträva efter
för att bli verkligt upplyst (Kunskap, ansvar och kontroll)?
Tanken är att du ska få dig själv upplyst -
hitta den sanning som du själv anser vara sann genom att använda ditt eget omdöme
om Dharma. Dharma är läran
om livets lagar och livets mening. Men den gamla buddhistiska traditionen anser
inte alls att Gautama Siddhartha är den enda stora Buddhaen eller den sista stora
Buddhaen. Om du tar dig till Kina, hittar du på nästan alla ställen där de dyrkar Buddha, att de har tre olika stora Buddhaer: Amitaba Buddha, Gautama
Buddha och Buddha Maitreya.
I tibetansk och indisk buddhism ska det finnas fem
stora buddaher. Ingen av de fem stora buddhaerna är människor. Gautama Buddha
var mycket tydlig med det. Han sa klart och tydligt att han själv inte var
Buddha, utan bara en människa som hade nått upplysning (Buddha) och kunde visa andra vägen till upplysning (Buddha). När han gjorde
det (nådde upplysning) blev han Buddha
eller mötte Buddha. Den som möter Buddha (når insikt eller blir upplyst)
hjälper Buddha att växa. Buddha betyder upplysning. För varje insikt (om livets
lagar) som någon människa (eller någon annan) når på jorden (eller någon
annanstans), växer Buddha (Ref: Buddhadasa Bikku: Handbok för mänskligheten,
Buddhadasa Foundation. The Sublime Life Mission, 68 / 4 Trok Sathien, Tanio
Road, Bankok, 10200, Thailand.)
Buddhismen och
skrivkonsten
Den
buddhistiska traditionen säger att det fanns en första stor Buddha långt innan
konsten att skriva var utvecklad. Så det finns inga skriftliga bevis, som berättar
om den första stora Buddhaen. Men det finns spår av den första stora Buddha i
våra språk. När du använder ord med andlig mening härrör de ofta från
indo-europeiska rotord. Om du kollar orden upp i The American Heritage Dictionary, finner du de indo-europeiska
etymologiska rotorden.
Dessa
andliga ord hjälper människor att kommunicera om andliga saker och är de spår
av den första stora Buddhaen vi har kvar idag. När du lär dig indouropeiska rot-ord,
blåser du ofta (mental) laddning, när du får insikter om ordets ursprungliga mening. Om
du slår upp ordet meditation i
American Heritage Dictionary, kommer du att finna att det indouropeiska ordet
för meditation är med-, vilket betyder att vidta lämpliga åtgärder. Du kommer
också att upptäcka att samma rotord ligger bakom ordet medicin. Den
logiska slutsatsen är att medicin innebär att man vidtar lämpliga åtgärder för
att bota kroppen, och meditation innebär att man vidtar lämpliga åtgärder för
att göra anden hel (helig) igen. Det indo-europeiska rotordet för -tion betyder tillstånd. Att meditera innebar då ursprungligen att nå ett tillstånd där du kan vidta
lämpliga åtgärder.
Om
du skulle göra orduppklarning (definiera ord) och klara upp alla ord som har
indo-europeiska rötter genom att slå upp de indouropeiska rotorden och dess
betydelser, skulle du märka att du skulle nå en mycket bättre förståelse av ord
än om du hade inte gjort etymologiska ordförklaringar. Vi [i Duga] har lärt oss
att orduppklarning genom att studera ordets etymologi kraftigt förbättrar
förmågan att nå en bättre förståelse av ords betydelser.
Den
etymologiska orduppklarnings metoden är överlägsen metoden att bara studera den
nuvarande betydelsen av ord i moderna ordböcker. Jag ber att få tillägga att The American Heritage Dictionary har den bästa bilagan med
indouropeiska rotord som jag någonsin sett.
Den andra stora Buddhaen
Det
finns också en andra stor Buddha. Den (inte en människa, så använd inte hen) uppträdde också på denna planet innan skrivkonsten införts i
Indien. Förmodligen försökte den andra stora Buddha att undervisa människor om
religion. Rotordet för religion är leig-1 -
och innebär att binda samman eller kontrakt. Ordet religion består av re- och leig-1 och betyder då att
återförena eller att binda samman
igen. Den naturliga frågan är då: Vad
är det som skall bindas samman med vad?
Jag
föreslår att det är din mänskliga natur som återigen skall kopplas samman
(eller få starkare band) med ditt sanna jag (eller Buddha-naturen). Om du säger
att leig-1
betyder kontrakt och att
religion innebär att studera och lära sig vad detta kontrakt handlar om. Då kan
du kalla religion för studium av visdom eller studien av Dharma.
Men
vad är visdom? De gamla grekiska filosoferna (Thales, Pythagoras, Socrates och
många andra) sa att visdom är sann
kunskap (de hänvisade till den obegränsade och oförändeliga andliga idé världen). Praktisk
kunskap däremot är kunskap om det som existerar i vårt begränsade och förgängliga fysiska
universum. Men det finns visdom även i vår vardag. Men den visdomen existerar bakom
fenomenen.
Du kanske har praktisk kunskap om konsten att
tillverka skor. Skor kan tillverkas av ett stort antal olika material och det
finns många praktiska detaljer om hur man förbättrar skors kvalitet. Därför är
mängden praktisk kunskap om skor väldigt stor. En vis man bryr sig emellertid inte så
mycket om den praktiska kunskapen. Den vise vill lära sig så mycket som
möjligt om idén bakom skor. Det är visdom om skor. Ju mer visdom om skor
du har desto lättare är det för dig att få praktisk kunskap om skor. Således
skall en människa som vill producera skor och tjäna pengar genom att göra det,
försöka få så mycket kunskap om idén bakom skor (idén är inte fysisk och existerar
inte i sinnevärlden) som möjligt. Idén kan materialiseras in i vår normala
värld. Precis som du själv (ditt sanna jag) har inträtt i vår värld och därmed
blivit människa (ett falskt jag).
Praktisk jämfört med
andlig visdom
Forntida
grekiska filosofer rynkade på näsan åt praktisk visdom. De insisterade på att
endast den sköna andliga visheten (kunskap om idéerna bakom fenomenen) var värt
att vårda.
Ordet filosofi kommer från grekiskans philos, som betyder kärlek eller vänskap och sophia, vilket betyder visdom.
Enligt traditionen skapades ordet filosofi när
någon frågade Pythagoras: Är du vis? och
han svarade: Jag är inte vis, men jag är
en vän (philos) av visdom (sophia).
Det är inte många moderna religioner som
idag lever upp till att vara studier av visdom. Även buddhismen och taoismen
(taoismen) har förvanskats och blivit missförstådda ämnen, fyllda med riter
och ritualer, vars betydelse inte längre förstås. Med tanke på det enorma
antalet kloka kvinnor och män som har besökt vår planet för att undervisa sina
medmänniskor om visdom, kan man undra över bristen på sådana sanna religioner.
Du kanske frågar dig själv: Vad gick fel?
eller Hur kommer det sig att vi förlorat
de ursprungliga orden av visdom? Kan det vara så att visdomslärarna hade
allvarliga missförstånd? Eller finns det något i människans natur som
förhindrar att visdom sprids bland människor? Oavsett svaret på dessa frågor
var de första två stora buddhernas ansträngningar uppenbarligen att hjälpa människor
på planeten Jorden att frigöra sig från den materiella (begränsade) världen och
ta in i den andliga (obegränsade) världen.
Den tredje och fjärde stora buddhaen
Sedan
var det en tredje stor Buddha (OBS! inte en människa, utan en andlig princip)
och vi har även dennes namn på många indoeuropeiska språk. Den heter Dharma. Ordet Dharma kommer från det
indoeuropeiska rotordet dher-2,
vilket betyder att hålla fast eller stöd. Tanken
med Dharma är att en varelse som fastnat i okunnighetens träsk (angående
andlig/sann kunskap) behöver stöd för att komma ur fällan, eftersom människans
livstid är för kort för att göra det möjligt att under en kort mänsklig
livstid, komma någonstans på vägen till upplysning utan stöd. Det finns många olika
Dharma runt om på vår planet, men det finns många fler religioner.
Den
fjärde stora Buddhaen (som Gautama försökte visa oss) insåg att fångade
(okunniga) människor inte hade någon användning av en Dharma som inte fick
henne att tänka tankar/idéer som hen behövde för att komma ur fällan. Bara
genom att bli upplyst genom egna insikter (kognitioner), kan man komma ur
fällan att tro att man bara är en begränsad mänsklig natur med endast en kort
livstid (cirka 80 år). I Orienten hade de fått idén att du skulle lyckas bättre
med att bli upplyst om du drog dig tillbaka från världen och satte dig ner för
att meditera på ett lugnt ställe.
Några av de gamla grekiska filosoferna hade en
annan idé. Sokrates lanserade tanken att det bara är genom dialog som du kan
lyfta dig ur den fälla du befinner dig i. Det är genom dialog, där de
involverade personerna utbyter idéer med varandra och når insikter, som deras
medvetenhet om den obegränsade (andliga) världen växer. Men orientens
religioner som redan levererat fyra stora buddhister till oss har inte givit upp hoppet om oss ännu.
Den femte stora
Buddhaen
Det
finns en buddhistisk profetia om att en femte stor Buddha skall uppstå, när öst
möter väst, och sann vänskap mellan raser och nationer börjar utvecklas.
Denna femte stora Buddha är Buddha
Maitreya. Denna stora Buddha kommer förhoppningsvis att bidra med att skapa
en ny och bättre civilisation. Maitreya (eller
Sangha) betyder vän. Sangha betyder förening eller grupp från
indo-europa rotordet gwhen-1,
vilket betyder att pressa ihop).
Den femte stora buddhaen har som en viktig uppgift att rena och förklara de fyra tidigare stora buddhaernas budskap.
Buddhismens framtid och en ny civilisation
Om
du betraktar eran med fem stora buddhaer (som kommer att vara i ytterligare
2000 år) och tanken bakom det här mycket gamla ämnet religion, bör du kunna se
att den buddhism som vi lär oss om idag, där munkar och nunnor tränger sig
samman i kloster inte räcker för att leverera det budskap den femte stora
Buddha skall komma med. Det finns ett behov av en mycket vitalare och skapande
religion, för att den nya civilisationen skall kunna bli en betydande
förbättring av den civilisation vi redan lever i. Den
nya civilisationen kommer inte att skapas i ett enda ögonblick. Det kommer
endast att skapas individuellt av enskilda personer. Med varje individ som blir
upplyst (om Dharma-principerna) och som ansluter sig till en grupp sanna vänner,
skapas en ny bit av den nya civilisationen. Ett steg i taget. En individ i
taget.
Nostradamus
förutspådde att en ny religion skulle dyka upp och ersätta kristendomen, innan
det 1000-åriga fredsriket kunde upprättas. Han sa också att den nya religionen
skulle renas och utvecklas när den spreds till alltfler människor, som inte
bekymrade sig om berömmelse, rikedom eller död.
Det
kan finnas en ljus framtid på denna planet om vi arbetar gediget för det. Att
gömma sig istället för att nå ut till våra medmänniskor kommer inte att
åstadkomma de resultat vi behöver. Problemen i denna värld kommer inte att lösas
av människor som fjärmar sig från vardagslivet. Filosofer som har tagit ansvar
för den politiska situationen på denna planet under vissa perioder av vår
historia har gjort oerhört mycket mer för att förbättra förutsättningarna på
denna planet än de som har barrikaderat sig inuti kloster och levt på allmosor
från de som producerar och arbetar för allas vårt överlevande.
När du sträcker dig ut i
världen kommer du inte bara råka på fina människor, utan också mindre trevliga
varelser, som arbetar för att förtrycka sina medmänniskor. Så det finns ett
behov av att konfrontera och hantera ondska för jobbet att få gjort.
Skriven
av Todde år 2007
Referenser:
Buddhadasa Bikku: Handbok för mänskligheten. Buddhadasa Foundation, The Sublime
Life Mission, 68/4 Trok Sathien, Tanao Road, Bankok, 10200 Thailand.
Todde
har tillsammans med sin fru Renée grundat och kör den livsfilosofiska
föreningen DUGA i Göteborg. Han har skrivit en bok om buddhism med titeln Buddhas Dharma.
Kolla även: http://axiom1a.blogspot.com/2018/01/brown-begynnelse-varifran-kommer-vi.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar